10 használati útmutató a csónakakkumulátorokhoz
Akkumulátorokkal való helyes bánásmód első pillantásra egy művészet. Sok fontos szempontot figyelembe kell venni, hogy az akkumulátorrendszere a lehető leghosszabb ideig tartson. Nem megfelelő bánásmód esetén a rendszer már egy szezon alatt jelentősen veszít a teljesítményéből.
Ennek megelőzése érdekében bemutatjuk a legfontosabb tippeket, amelyeket az akkumulátorokkal való bánásmód során tudnia kell. Látni fogja, hogy a legtöbb szempont alapvető, és már a jól kompatibilis alkatrészek vásárlásakor sok kockázatot elkerülhet.
- Mindig vegye figyelembe a gyártók biztonsági utasításait!
- Ügyeljen arra, hogy megfelelő töltőt használjon az akkumulátor töltéséhez.
- Töltse fel az akkumulátort lehetőleg azonnal a használat után.
- Ügyeljen arra, hogy a lítium-ion akkumulátora BMS-sel védett legyen!
- Figyeljen a megfelelő beszerelési helyre, illetve az akkumulátor biztonságos elhelyezésére.
- Csak megfelelő kábeleket használjon a csatlakozáshoz, és ezeket gondosan csatlakoztassa.
- Lehetőleg rendszeresen végezzen töltéskiegyenlítést a több akkumulátor között, ha több akkumulátorból álló áramkört használ.
- Lehetőleg csak azonos típusú, korú és töltöttségi állapotú akkumulátorokat használjon egy akkumulátor áramkörben.
- Ügyeljen az akkumulátor helyes tárolására és teleltetésére.
- Rendszeresen ellenőrizze az akkumulátor jellemzőit.
Akkuk biztonsági utasításai
A biztonsági és használati utasításokat természetesen mindig be kell tartani. Ez nemcsak a saját biztonsága miatt fontos, hanem mások biztonsága érdekében is. Helytelen használat esetén lehet, hogy nincs vagy csak korlátozott jótállási igénye a gyártóval szemben.
A használati utasításokat és feltételeket az egyes akkumulátorok részletes oldalain találja.
Megfelelő töltő
Csak olyan töltőket használjon, amelyek megfelelőek az akkumulátorához és a megfelelő csatlakozóhoz. Ha egy áramcsatlakozó a kikötőben nem erre van tervezve, akkor a biztosíték kiold. Ha lítium-ion akkumulátorokat a rossz készülékkel tölt, az kapacitásvesztést okozhat!
Viszont sokkal veszélyesebb, ha ólomakkumulátort tölt rosszul. Túl magas töltőáramok esetén az akkumulátor erősen felmelegedhet, és a hidrogén mennyisége megnövekedhet az akkumulátorban. Ez szélsőséges esetben magas tűz- és robbanásveszélyhez vezethet, nem is beszélve az akkumulátor kapacitásvesztéséről.
Időben történő töltés
A lítium-ion akkumulátorok nem bírják a tartós mélykisülést, mert a akkumulátor cellák így helyrehozhatatlanul tönkremehetnek. Ezért a lítium-ion akkumulátorokat egy BMS védi a mélykisülés ellen. A BMS biztosítja, hogy mindig maradjon egy kis maradék energia az akkumulátorban, így Ön biztonságban van.
Ne várjon több hetet vagy akár hónapot egy mélyen kisült állapotban (90% feletti kisülés), mert ez esetleg kapacitásvesztéshez vezethet. Az AGM akkumulátorokat nyugodtan teljesen feltöltheti. A lítium akkumulátorok 50-80% töltöttségi állapot között érzik jól magukat.
BMS
A lítium-ion akkumulátorokat minden esetben akkumulátor-kezelő rendszer (BMS) védi, mivel különben gyorsan elveszíthetik kapacitásukat, vagy biztonsági kockázatok merülhetnek fel. Az általunk ajánlott akkumulátorokban mindig van BMS beépítve.
-
-
-
-
-
A sejtek kiegyensúlyozása
-
-
-
A lítium-ion cellák különösen érzékenyek a túltöltésre és a mélykisülésre. Ha a gyártó által megadott feszültségtartományt túllépik, az nagyon gyorsan a cella teljes leállásához vezethet. Ha egy cella például 1,5 V alá mélykisül, rézhidak képződnek. Újratöltéskor ezek rövidzárlatot okoznak, így a cella megsemmisül.
A BMS egy másik fontos funkciója a cellafeszültségek kiegyensúlyozása. A hőmérséklet-ellenőrzés és a terheléskorlátozás biztosítja, hogy a áram vészhelyzet esetén megszakadjon. Így az akkumulátor nem szenved kárt, és olyan veszélyek, mint a tűz vagy robbanás, megelőzhetők.
Megfelelő kábelek
A kábeleknek elegendő keresztmetszettel kell rendelkezniük az alkalmazáshoz. A legjobb, ha közvetlenül a motor-/akkumulátorgyártótól származó kábeleket használ. Ezek általában a szállítmány részei. Természetesen nem szabad sérült kábeleket használni.
Továbbá fontos, hogy azonos keresztmetszetű és azonos hosszúságú kábeleket használjon, különösen párhuzamos kapcsolás esetén. A különböző kábelek hatással vannak az ellenállásra, ami csökkentett élettartamot vagy alacsonyabb kapacitást eredményezhet.
Akkumulátorok tárolása és teleltetése
Az AGM-, gél- és lítium-ion akkumulátorok általában telelhetnek a hajón, mivel a hideg hőmérsékletek Németországban nem ártanak nekik. Csak -20 °C alatt szenvedhetnek kárt az akkumulátorok, mivel az elektrolitok idővel megfagynak.
Az akkumulátorok nem bírják a tartós hőséget. Az alacsony hőmérsékletek viszont jól alkalmazhatók, amennyiben -20 °C felett vannak, mivel ez csökkenti az önkisülést.
AGM és gélakkumulátorok tárolása
Az AGM- és gélakkumulátorokat lehetőleg teljesen feltöltött állapotban kell tárolni. Az akkumulátorokat mindig le kell választani, és ha lehetséges, egy karbantartó töltőhöz kell csatlakoztatni. Így az akkumulátor rendszeres időközönként újra teljesen fel lesz töltve.
Ha ez nem lehetséges, javasolt 2-3 havonta ellenőrizni az akkumulátor töltöttségi szintjét, és szükség esetén feltölteni. A legjobb, ha figyelembe veszi a gyártó által ajánlott lemerülési végfeszültséget. Ha a lemerülés csak csekély, a jövőben elhagyható, vagy a vizsgálatok közötti időközök növelhetők.
A lítium-ion akkumulátorokat lehetőleg ne teljesen feltöltött állapotban tárolják. A legjobb, ha a töltöttségi szint 50 – 80 % között van. A lítium-ion akkumulátorokat le kell választani, de semmiképpen sem szabad őket fenntartó töltésre csatlakoztatni.
A nagyon alacsony önkisülés miatt a hónap során az akkumulátornak ki kell bírnia a teljes telet. Azonban néhány hónap elteltével érdemes ellenőrizni az akkumulátor töltöttségi szintjét, hogy elkerüljük a mélykisülést. A legjobb, ha figyelembe vesszük a gyártó által ajánlott kisülési végfeszültséget.
Ha a hőmérséklet -20° C alá csökken, az akkumulátort el kell távolítani, ha lehetséges, mivel az elektrolitok megfagyhatnak.
-
töltési és kisütési áramok
-
Akkumulátor töltöttségi állapota
-
Akkumulátor hőmérséklete töltés közben és üzemelés alatt
-
Töltöttségi állapot
A motoron található kijelző vagy egy külön akkumulátor-monitor megmutatja az akkumulátor töltöttségi állapotát. Az értékeket a feszültség alapján mérik, és elegendőek, még ha kissé pontatlanok is. A monitorok gyártótól és modelltől függően akár az akkumulátorba vagy az elektromotorba is beépíthetők.
Ön, mint felhasználó, abban a kedvező helyzetben van, hogy sokkal biztonságosabban közlekedhet. Nincs bizonytalanság a jelenlegi akkumulátor állapotával kapcsolatban, és nincs váratlan leállás.
Akkumulátor feszültsége
A feszültség valószínűleg a legfontosabb jellemzője egy akkumulátornak. A feszültség alapján meghatározható a töltöttségi szint. Ha az akkumulátor teljesen fel van töltve, akkor a mérhető feszültség a névleges feszültség felett van, nevezetesen a töltési végfeszültségnél. Ha az akkumulátor „üres”, akkor csak a kisütési végfeszültség van jelen.
Az akkumulátor feszültségének és a töltöttségi szint figyelése mindig szoros összefüggésben áll.
Töltési és kisütési áram
A töltőáramot a töltő vezérli. Sok töltő lehetőséget kínál a jelenlegi töltőáram megjelenítésére. A töltőáram és a töltőfeszültség alapján a töltési teljesítmény is meghatározható (V*Ah = Wh). Minél magasabb a töltőáram, annál magasabb a töltési teljesítmény és a töltési sebesség is.
Mindig ügyeljen arra, hogy az akkumulátor elviselje a töltőáramot. Ha nem, akkor kapacitásvesztéstől egészen az akkumulátor tönkremeneteléig terjedő problémák léphetnek fel. Ugyanez vonatkozik a kisütési áramra is. Ez közvetlenül a fogyasztón is figyelhető, vagy shunt és akkumulátorfigyelő, illetve fedélzeti számítógép segítségével.
Maradék utazási idő
A maradék utazási idő viszonylag könnyen kiszámítható. Ha megméri az aktuális áramfogyasztást és ismeri az akkumulátor maradék kapacitását, egy egyszerű háromszögelési módszerrel kiszámíthatja a maradék utazási időt. A maradék hatótávolság az aktuális sebesség és a maradék utazási idő alapján is kiszámítható.
Töltés közbeni hőmérséklet
A hőmérséklet töltés közben nem haladhatja meg a meghatározott értéket (kb. 55 °C), hogy az akkumulátor ne sérüljön. A veszély általában csak gyorstöltők esetén áll fenn, illetve ha a töltési áramok túl magasak az akkumulátor számára, vagy a környezeti hőmérséklet nagyon magas.
Akkumulátor működési hőmérséklete
Akkumulátor működési hőmérséklete sem túl magas, sem túl alacsony nem lehet. Ideális a 20° C hőmérséklet. Néhány lítium-ion akkumulátor esetében a BMS túlhevülés elleni védelmet kínál. A hőmérséklet túllépésekor a feszültségkimenetek lekapcsolódnak, és hibajelzés jelenik meg. Az akkumulátor csak akkor üzemelhet újra, ha elérte a nem kritikus akkumulátorhőmérsékletet. Ugyanez vonatkozik a túl alacsony hőmérsékletre.
Az AGM- és gélakkumulátorok ezt soha nem integrálták. Természetesen ezt egy hőmérsékletérzékelő és egy áramkör segítségével bővítheti, amely automatikusan lekapcsol, ha kritikus hőmérsékletet ér el.
Információk egy saját akkumulátorbank felépítéséhez
Töltéskiegyenlítés
Ha több akkumulátor sorba vagy párhuzamosan van kapcsolva, biztosítani kell, hogy a feszültség vagy a kapacitás az egyes akkumulátorokban egyenlő maradjon. Továbbá csak azonos akkumulátormodellek használata ajánlott egy kapcsolásnál.
Különböző akkumulátorok esetén gyorsan problémák léphetnek fel, attól függően, hogy mennyire különböznek egymástól az akkumulátorok. Minden esetben csökken az akkumulátorok élettartama.
Azonos akkumulátorok használata áramkör építésekor
Lehetőleg csak azonos típusú, korú és töltöttségű akkumulátorokat használjon. Minden említett esetben jelentős kapacitás- és élettartamcsökkenés léphet fel, attól függően, hogy mekkora a különbség az akkumulátorok között.
A probléma az, hogy az akkumulátorok eltérő mértékben vannak megterhelve. Ha biztosra akar menni, ne kísérletezzen itt.
Előnyei a greenboatsolutions-szal
Szinte 600 különböző E-motort hasonlítanak össze.
Több mint 30 gyártó áttekintése.