Mire figyeljen a csónak elektromotorjánál?
A csónakmotorok közvetlen meghajtással és sebességváltóval kaphatók. A közvetlen meghajtás általában sokkal csendesebb. Kivételes esetekben a sebességváltó nélküli motoroknál is keletkezhetnek bizonyos zajok. Az Ön alkalmazásától függően mindkét változat előnyös lehet. Megismerheti az egyes típusok előnyeit, és javaslatokat kap különböző teljesítményosztályokra.
E-hajómotorok zajszintje
Az elektromobilitás számunkra elsősorban a csendet és a nyugalmat jelenti a vízen. A legnagyobb előny, hogy nincsenek zavaró zajok az utazás során, és nyugodtan lehet beszélgetni.
Az elektromos hajómotorok különböző technikákat alkalmaznak. Egyrészt hangtalan motorok sebességváltó nélkül, másrészt sebességváltós E-motorok. Ezek hallható mechanikai zajt okoznak, gyártótól függően akár viszonylag kellemetlen sípolást is.
Mikor releváns a hangerő?
Alapvetően a hangerő főleg a kormánylapáttal működtetett külmotoroknál releváns. Ugyanez vonatkozik a kisebb hajókra is, ahol a motor nagyon közel van a vezetőhöz, így jól hallható. A különbségek főleg az 1 és 11 kW közötti teljesítményű motoroknál jelentkeznek. 11 kW felett sok hajómotor integrált sebességváltóval rendelkezik, hogy a motor teljesítményét megfelelően átváltsa fordulatszámmá.
Minél távolabb van a motor a vezetőtől, annál kevésbé releváns a motor hangerője. Ugyanez vonatkozik a belső motorokra, saildrive-okra vagy podmotorokra is. Ott a zajok a hajó elhelyezkedése miatt szinte mindig elhanyagolhatók.
Ajánlott elektromotorok 6 kW-ig
Itt bemutatjuk Önnek a legjobb elektromos csónakmotorok választékát 6 kW-ig. Az ePropulsion meghajtók 6 kW-ig először sebességváltó nélkül voltak elérhetők. Ezenkívül az ár-érték arány valamivel jobb, mint más gyártóknál. Ajánlottak még a Torqeedo Travel modellek és az Aquamot Trend motorjai is.
Ajánlott E-hajómotorok 8 kW-tól
Itt találja a legnépszerűbb motorokat 8 kW-tól. A 10 kW Propel egy nagyon hatékony közvetlen meghajtás, kiváló ár-érték aránnyal. További E-motorok 8 kW-os tartományban az Aquamot és az E-Tech kínálatában találhatók.
Vízellenállás
A hajtóművel rendelkező motorok általában döntő előnnyel bírnak: A víz alatti ellenállás jelentősen kisebb. Egy közvetlen hajtású motor esetében a motor a házban van a víz alatt. Az építési mód azonban jelentősen nagyobb vízellenállást eredményez.
A megnövekedett vízellenállás miatt ugyanazon sebesség eléréséhez több erő szükséges, vagy a hajó végsebessége enyhén csökken. A siklóhajók számára ezért a hajtóművel rendelkező motorok részben jobban alkalmasak.
Csak mert a motor egy sebességváltóval rendelkezik, még nem hangos!
Valóban nagyon függ a gyártótól és a motorok technológiájától. Általánosságban jó becslést tudunk adni, de gyakran ajánljuk a motorok tesztelését, vagy legalább egy videót megnézni a motor működéséről.
A váltó nem egyenlő a váltóval!
Vannak kivételek is, amikor a motor váltóval tapasztalataink szerint alig hangosabb, mint egy váltó nélküli motor. Erre példa a RiPower meghajtói. A motorok a jó kidolgozásnak köszönhetően csendesek, és egyben elsősorban sportos vezetési stílusra alkalmasak.
Az E-motorok hatékonysága
Technikai szempontból a közvetlen meghajtású motorok valamivel hatékonyabbak. A mechanikai erőátvitel a sebességváltónál hőenergiát termel. A mozgás következtében tehát veszteségek lépnek fel a hatékonyságban. Ugyanakkora teljesítményhez tehát több energia szükséges.
Azonban kérdéses, hogy a csökkent hatékonyság hogyan viszonyul a megnövekedett vízellenálláshoz. Összességében az eredmény valószínűleg nagyon jól összehasonlítható.
Költség, összetettség és hűtés
A fent említett tényezők mellett további szempontok is szerepet játszanak a választás során. Ezek közül a közvetlen meghajtás előnyei a legfontosabbak: a közvetlen meghajtású motorok általában könnyebbek, egyszerűen azért, mert kevesebb alkatrész található a házban. Az egyes gyártók között azonban jelentős eltérések lehetnek. A Torqeedo modellek általában könnyebbek, mint a piaci versenytársaké.
A közvetlen meghajtás miatt külön hűtésre sincs szükség, és a motorok összességében általában olcsóbbak. Összességében a sebességváltós motorok tehát lényegesen összetettebbek. Különösen a kiszorítók esetében a közvetlen meghajtás szinte mindig a legjobb választás. Sporthajók esetében a sebességváltó gyakran jobban alkalmas a propeller fordulatszámának befolyásolására.
Kefés nélküli vs. szénkefés
Nemcsak a hajtómű kínál néhány megkülönböztető jellemzőt az E-motoroknál. A hátsó motorok esetében léteznek kefés nélküli motorok és kefés motorok. Tapasztalataink szerint a Minn Kota kefés motorok különösen csendesek. Különösen a horgászoknak érdemes inkább a Minn Kotát választaniuk. Elméletileg ez egy kopóalkatrész, amelyet a gyakorlatban azonban alig kell cserélni.
A kefés nélküli motorok természetesen szintén ellátják a feladatukat, és elkerülik a kopóalkatrészeket, azonban némi zajt is generálnak. Cserébe ezek gyakran valamivel olcsóbbak.
Nyitott kérdések?
Előnyei a greenboatsolutions-szal
Szinte 600 különböző E-motort hasonlítanak össze.
Több mint 30 gyártó áttekintése.