Elektromos motort keres a motorcsónakjához?
Melyik motorcsónakhoz éri meg elektromotor?
A hagyományos motorcsónakok számára az elektromotorok nagyszerű alternatívát jelentenek, és valóban ajánlottak. További információkat az elektromotorok számos előnyéről itt talál: A kis motoros vagy kabinos csónaktól kezdve a nagy acélhajóig minden elektromos meghajtás értelmes.
Vannak azonban olyan alkalmazások is, ahol egy E-motor jelenleg még nem optimális. Egyszerűen azért, mert az akkumulátorok alkalmazáskor nagyon nagyok, nehezek és költségesek. Technikai szempontból lehetséges, de a belső égésű motorhoz képest nem gazdaságos.
Ajánlott külmotorok motorcsónakokhoz (ár-érték arány)
Csónak súlya | Jelenlegi ajánlás | Kép | Ár |
---|---|---|---|
max 500 kg |
1 kW motor 1.28 kWh akkumulátorral |
tól 2.199€-tól |
|
1.500 kg-ig |
3 kW motor 3 kWh akkumulátorral |
tól 5.699€-tól |
|
max 3.000 kg |
6 kW motor 6 kWh akkumulátorral |
8.299€-tól |
|
legfeljebb 5.000 kg |
11 kW motor 10 kWh akkumulátorral |
13.999€-tól |
|
max 10.000 kg |
20 kW motor 20 kWh akkumulátorral |
tól 29.499€-tól |
|
legfeljebb 20.000 kg |
40 kW külmotor 40 kWh akkumulátorral |
tól 45.999€-tól |
Mire kell figyelnem a motorcsónakomnál?
Főleg, ha éppen új motort keres, érdemes legalább egy elektromos motort is fontolóra venni. Ha most vásárol új motort, annak a következő 10 évre kell tervezve lennie. Egyrészt, mert a jövőben egyre több lesz a közlekedési tilalom és a természetvédelmi terület.
Másrészt, mert a hajója maradványértéke erősen kötődik a meghajtáshoz. Egy új belső égésű motorral rendelkező hajót 3-4 év múlva nehezebb lesz eladni, mint manapság.
-
-
-
-
Speciális jellemzők (Akkumulátor-információk Bluetooth-on keresztül a telefonra)
-
További tartozékok (napelem rendszer, inverter, fedélzeti elektronika, generátor, stb.)
Külső motor beszerelése
A külső motor beszerelése egyszerűen történik a motor tükörre, amely a hajó hátulján található. A rögzítés klemmschrauben vagy csavarok segítségével történik. A motor súlyától függően, különösen 11kW (15LE) alatti motorok esetén, ez egyszerű, és általában laikusok is elvégezhetik.
A méret és a súly a külső motor típusától függően 2,2kg-tól 470kg-ig terjed. A nagyobb modellek esetében a nagyobb súly miatt érdemes emelőberendezést használni. Szolgáltatót is megbízhat a beszerelésre.
Népszerű elektromos belső motorok motorcsónakokhoz
Természetesen vannak megfelelő belső motorok is a motoros és kabinos hajókhoz, amelyeket közvetlenül a meglévő tengelyrendszerhez lehet csatlakoztatni.
A belső motorok esetében elsősorban a WaterWorld 4-15 kW közötti léghűtéses elektromotorjait ajánljuk. Ha hosszabb távokat tervez, javasoljuk a Propel vagy E-Tech vízhűtéses belső motorját.
Csónak súlya | Jelenlegi ajánlás | Kép | Teljes csomag ára |
---|---|---|---|
legfeljebb 2.000 kg |
4 kW motor 5 kWh akkumulátorral |
tól 7.499€ |
|
legfeljebb 3.500 kg |
7 kW motor 10 kWh akkumulátorral |
tól 9.399€ |
|
legfeljebb 5.000 kg |
10 kW motor 10 kWh akkumulátorral |
tól 13.399€ |
|
max 10.000 kg |
20 kW motor 20 kWh akkumulátorral |
tól 16.999€ |
|
legfeljebb 20.000 kg |
40 kW motor 40 kWh akkumulátorral |
tól 37.499€ |
Elektromos belső motor beépítése
A belső motor felszerelése bonyolultabb, mint a külső motoré, és azt egy hajóépítőnek kell elvégeznie. A meglévő tengelyrendszer általában tovább használható, akárcsak a propeller. Ezt követően a hajó viselkedését, különösen a propellert kell tesztelni és optimalizálni. A belső motor a hajó törzsében rögzítve van.
A villanymotoros motorcsónakok hosszú távon olcsóbbak.
Miért olyan sokkal olcsóbbak az elektromos hajók a fenntartásban? A legnagyobb költséghajtó a működési költség. Több liter benzin helyett csupán néhány kWh áramra van szükség. Jelenleg a benzin ára 1,70€ literenként, a kWh pedig csupán 30 cent.
2022 elején a benzinárakat folyamatosan emelték. Ehhez jönnek még az éves karbantartási költségek és a kopóalkatrészek javítása a belső égésű motoroknál. (Olajcsere, szűrők, stb.) Hasonló megfigyelés tapasztalható az elektromos autóknál.
E-motor a siklóhajóknál
Technikailag lehetséges, de a hatótávolság és a költségek szempontjából nem igazán gazdaságos. Az E-motorok a siklóhajóknál akkor éri meg, ha a taván már nem engedélyezettek a belső égésű motorok.
Segédmotorok és hibrid meghajtók
Vannak különböző alternatívák is. Különösen a siklóhajóknál ajánlott egy elektromos segédmotor. A főmotor a siklásra használható, a segédmotor pedig egy gazdaságos 6-12 km/h sebességhez. Különösen érdekes olyan területeken, ahol a sebesség amúgy is korlátozott.
Nagy és nehéz elmerülők számára az elektromotor gyakorlatilag tökéletes, mivel a hajó nem lépi túl a vízvonal sebességét. A hatótávolság igénye szerint többek között egy hibrid rendszer ajánlott.
Milyen hajója van? Elektrifikáljuk!
Nyitott kérdések?
Előnyei a greenboatsolutions-szal
Szinte 600 különböző E-motort hasonlítanak össze.
Több mint 30 gyártó áttekintése.