Keres egy elektromos motort a házi csónakjához?
Melyik házihajóhoz éri meg elektromos motor?
Szinte minden házihajóhoz rendkívül jól illik az elektromos meghajtás. A házihajókon elegendő hely van az akkumulátorok és napelemek számára. A súly nem játszik olyan nagy szerepet, és a hely is általában elegendő. Rendszerint a hatótávolságra vonatkozó követelmények sem olyan magasak.
Ezen kívül a nagyon csendes, hatékony és szagtalan motor előnyei dominálnak. Nincs karbantartás, a motor nem melegszik fel, egyszerű bekapcsolás gombnyomásra. Általában az elektromos motor sokkal jobban teljesít. Különösen az üzemeltetési költségek terén, ha néhány napelem van a tetőn.
Többet talál a blogunkban vagy partnereinknél Rollyboot.
Ajánlott külső motorok házhajókhoz (ár-érték arány)
Csónak súlya | Jelenlegi ajánlás | Kép | Ár |
---|---|---|---|
1.500 kg-ig |
3 kW motor 5 kWh akkumulátorral |
tól 5.399 €-tól |
|
max 3.000 kg |
6 kW motor 5 kWh akkumulátorral |
tól 6.699 €-tól |
|
legfeljebb 5.000 kg |
11 kW motor 10 kWh akkumulátorral |
11.999 €-tól |
|
max 10.000 kg |
20 kW külső motor 20 kWh akkumulátorral |
29.499 €-tól |
|
legfeljebb 20.000 kg |
40 kW külső motor 40 kWh akkumulátorral |
45.999 €-tól |
Mire kell figyelnem a házi csónak elektromotorjánál?
A házihajók esetében az E-motort általában 4-6 órás rövidebb és közepes távolságokra használják. A házihajók gyakran nagyobbak és nehezebbek. Az áramvonalas forma jó, mivel sokan katamarán vagy trimarán testtel rendelkeznek. Egy házihajónak, amelynek teste van, nagyobb vízellenállása van.
Belső vizeken legalább 2 kW-ot kell számolnia tonnánként, nagy áramlás vagy szél esetén inkább 2,5 kW-ot tonnánként. A maximális teljesítményre főleg az áramlással szemben, megálláskor és manőverezéskor van szüksége.
Elektromos házhajók – önálló és hatékony
Ha éppen új motort keres a házi csónakjához, mindenképpen érdemes megfontolnia egy E-motort. Ha most vásárol új motort, annak a következő 10 évre vagy annál tovább kell terveznie. Főleg a vízen egyre növekvő közlekedési tilalmak miatt ez kifizetődő lehet az Ön számára.
A házi csónakja méretétől függően már néhány napelemmel teljesen önellátóan közlekedhet. Ezen kívül természetesen a csónakját normál földárammal is töltheti, főleg ha hosszabb túrákat tesz vagy több napot van úton.
Külső motorok házihajókhoz
Legtöbbször a házhajókhoz külső motorokat használnak. Ezek nagyon rugalmasak és könnyen felszerelhetők. A külső motorok általában a házhajó hátulján található tartón helyezkednek el. A motorok optimális előrehaladást biztosítanak. A mérettől függően érdemes lopásgátlót is alkalmazni.
A 6 kW-ig terjedő külső motorok közül jelenleg az ePropulsion meghajtók a legnépszerűbbek. Csak 2021 óta léteznek a 6 kW Navy motorok sebességváltó nélkül, tehát teljesen hangtalanul. 10 kW teljesítmény felett a Torqeedo, E-Tech vagy az ePropulsion új nagyfeszültségű sorozatát ajánljuk.
A házi csónakjához használt elektromotor esetében a következő szempontokat kell figyelembe venni:
-
A motor és az akkumulátor optimális méretezése (ne túl sok, ne túl kevés teljesítmény / kapacitás)
-
-
A komponensek kompatibilitása (főleg a motor és az akkumulátor, valamint a váltóáramú inverter)
-
Elektromos házhajók – Olcsó üzemeltetés
Hasonlóan az elektromos autókhoz, az Elektromos házhajók is nagy előnyöket kínálnak a karbantartás és üzemeltetési költségek terén. A legnagyobb költséghajtó a működési költség. A sok liter benzin helyett csupán néhány [részben saját magunk által termelt] kWh áramra van szükség.
A kWh ára mindössze ~30 cent, míg a liter benziné 1,70€. Ráadásul a benzinárak folyamatosan emelkednek. Ehhez jönnek még az évente felmerülő karbantartási és javítási költségek a kopó alkatrészekre. (Olajcsere, szűrők, stb.)
A jelenlegi cookie-beállítások miatt sajnos nem lehet megjeleníteni a Youtube-videót.
E-Motor beépítése a házi hajóba
A külső motor felszerelése egyszerűen történik a motor tükörre, amely a hajó hátulján található. A rögzítés klemmschrauben vagy csavarok segítségével történik. A motor súlyától függően, különösen 11 kW (15 LE) alatti motorok esetén ez egyszerű, és általában laikusok is elvégezhetik.
Ezután a akkumulátorokat csak a külső motorhoz kell csatlakoztatni. Ez általában egy Plug & Play kapcsolaton keresztül történik. A fedélzeti elektronika terjedelmétől függően ezt saját magunk is elvégezhetjük, de ha napelemrendszert telepítenek, azt mindenképpen egy képzett villanyszerelőnek kell elvégeznie.
Más motortípusok felszerelése bonyolultabb, mint a külső motoré, és szakembernek kell elvégeznie. Ilyenkor a hajót általában ki kell emelni a vízből. Országos partnerhálózattal rendelkezünk hajóépítőkből és hajógyárakból, a Balti-tengertől a Bodeni-tóig. Szívesen irányítjuk Önt egy helyi kapcsolattartóhoz.
Kérjük, időben keressen meg minket a szezon kezdete előtt, hogy biztosítani tudjunk Önnek egy helyet!
Mikor nem éri meg elektromos motor használata a házi hajón?
A házi hajók esetében is vannak olyan alkalmazások, ahol az E-motor jelenleg még nem optimális. Például intenzív vízi túrázás esetén, napi 10 órás hajózással, és anélkül, hogy a kikötőben lehetőség lenne az akkumulátor feltöltésére.
Akkumulátorok esetében a hatótávolság egy kicsit korlátozott, mivel a nagy akkumulátorbankok nagyon nagyok, nehezek és költségesek. Nyáron a napelem rendszer hozama általában elegendő az teljesen önálló használathoz, tavasszal és ősszel azonban már nem. Technikailag lehetséges, de a jelenlegi belső égésű motorokkal összehasonlítva nem mindig gazdaságos. Itt egy hibrid rendszer hasznos lehet.
Most lépjen kapcsolatba az elektromos házhajójáért!
Nyitott kérdések?
Előnyei a greenboatsolutions-szal
Szinte 600 különböző E-motort hasonlítanak össze.
Több mint 30 gyártó áttekintése.