Mit kell figyelembe venni egy elektromotor vásárlásakor? Az elektromotorok a legmodernebb technológiát alkalmazzák. Áttekintést adunk a legfontosabb témákról a hajójával kapcsolatban. Mielőtt a lényegre térnénk, néhány rövid információval kezdjük a hajótípusokról és a hajótest formákról.
Hajók törzseinek formái
Alapvetően a hajók törzseinél megkülönböztetjük a vízkiszorítót és a siklót. A vízkiszorító egy olyan hajó, amely folyamatosan pontosan annyi vizet kiszorít, amennyit a súlya jelent. Egy vízkiszorító nem tudja túllépni a törzsvitesseget, tehát a farával nem tudja megelőzni az orrával keltett hullámot.
Nyugalmi állapotban és lassú sebességnél minden hajó egy elmozdító. Egy sikló a hajótest formájának köszönhetően a sebesség növekedésével kiemelkedik a vízből. Ideális egy sima, hosszúkás hajótest és előnyös egy széles far. Ekkor a hajótest sebességét messze túllépik, mivel a vízből való kiemelkedés után a vízellenállás is megszűnik.
Az elektromotor teljesítménye
Mennyi teljesítményre van szüksége a hajómnak?
A hajója súlya (elmozdulás) döntő fontosságú az E-motor tervezésénél. Röviden: Minél nehezebb a hajója, annál nagyobb teljesítményre van szüksége a motorjának. Fontos, hogy felkészüljön a kedvezőtlen időjárási viszonyokra is. Az erős áramlás és a nagy hullámzás nem jelenthet problémát az Ön számára.
Mennyire nehéz a hajóm?
Ha nehezen tudja pontosan megbecsülni a hajó súlyát, a legjobb, ha a „legrosszabb esetre” számít. Tehát vegye figyelembe a személyeket és a terhelést is. A biztonság kedvéért adja meg a súlyt egy kicsit magasabbra, hogy mindenképpen jó manőverezhetőséget és haladási sebességet érjen el a hajójával.
A teljesítmény meghatározása
Hajózási teljesítmény meghatározásakor 2 kW-ot számolunk tonnánként. A hajó súlyát (tonnában) megszorozza 2-vel, és megkapja a megfelelő teljesítményt. Személyenként általában 75 kg-mal számolunk, és a további rakományra általában 50 kg-ot kalkulálunk.
Egy példa a számításhoz
A képen látható hajó üres súlya 1.000 kg. A mi esetünkben maximum 2 felnőttel utazunk, és számolunk még 50 kg-ot egy kisgyerek, étel, ital és horgony miatt. Összesen a hajó súlya 1.200 kg. A 2-es szorzóval megszorozva 2,4 kW szükséges motor teljesítményt kapunk az elektromos külmotorunkhoz.
Csónakvezetői engedély 7,5 kW-tól szükséges
Ha van csónakvezetői engedélye, akkor a bekezdést problémamentesen átugorhatja. Ha nincs, akkor tartsa magát a maximális 15 LE-hez, amellyel engedély nélkül vezethet.
2023.01.01-től a vezetői engedély nélküli vezetéshez a maximális elektromos teljesítmény 7,5 kW (körülbelül 10 LE). Egy 11 kW-os (~15 LE) elektromotorhoz vezetői engedély szükséges!
Milyen motorok illenek?
A teljesítménytől függően különböző gyártók relevánsak az Ön számára. A fenti példában például egy Minn Kota hátsó motor vagy egy Torqeedo külmotor nagyon jól illene. Azonban, hogy az összes több mint 20 különböző gyártót összehasonlíthassa, javasoljuk, hogy használja a termékkeresőnket!
Teljesítmény a siklóhajóknál
Egy siklóhajó képes a vízből kiemelkedni és siklani, amikor a sebesség növekszik. Ekkor a hajótest sebességét messze túllépik. A sikláshoz jelentősen magasabb motor teljesítmény szükséges. Digitális tanácsadónkban körülbelül kiszámítjuk a motor teljesítményét az Ön siklóhajójához.
Benzinmotor vs. Elektromotor
Ön eddig egy benzines autót használt? Erősebb motorra van szükségem? Ne aggódjon: Az elektromotorok alacsonyabb fordulatszámon hatékonyabbak és általában erősebbek. Az elektromotortól függően akár fokozatmentes sebességszabályozás is elérhető.
Hasonló teljesítményt kalkulálhat az elektromotorhoz. Előzetesen javasoljuk digitális tanácsadásunk használatát. Gyakran a benzines motorokat túlméretezik, és túl sok pénzt költ a vásárlásra.
Minden információt megkapott az elektromotorral és a szükséges teljesítménnyel kapcsolatban? Tovább lépünk a sebességre, majd a fogyasztásra. Megéri elektromotorral közlekedni vagy sem?!
Sebesség
Milyen gyorsan tudok a villanymotorommal haladni? Van-e ennek kisebb tolóereje, mint a belső égésű motoromnak? Megtisztítjuk a sebesség mítoszát:
Miből függ a sebesség?
A sebesség az Ön egyedi hajójától függ, és sokkal kevésbé a motortól, mint gondolja! Tehát mindegy, hogy van-e a fedélzeten belső égésű motor vagy tiszta elektromos motor. Egy elektromos motor a megfelelő teljesítménnyel rendelkező siklóhajót ugyanarra a sebességre képes felgyorsítani, mint egy azonos névleges teljesítményű belső égésű motor.
Ha van egy siklásra alkalmas hajótestformájú hajója, és elegendő teljesítményű motort szerelt fel, természetesen elérheti a siklózást a hajójával is. Azonban ne feledje: Magas sebességnél az energiaigény is nagyon magas, de erről később többet mondunk.
A hajó vízvonalának hossza
Mi a vízvonal hossza és mire van szükség? A vízvonal hossza alapján meg lehet becsülni a hajó várható sebességét. Minél nagyobb ez, annál magasabb a hajó törzsének sebessége.
Ez az adat alapvetően érdekes az Ön számára, de a motor kiválasztásánál csak másodlagos szerepet játszik. A siklóhajók esetében a vízvonal hossza fontos a minimális teljesítmény kiszámításához! A siklóhajók különleges esetéről itt olvashat többet.
Sebesség a siklóhajóknál
A siklásra való átmenet körülbelül a törzsszélesség 2,8-szoros sebességénél történik, ami természetesen hajónként változó. Ezért a kisebb törzsszélességgel rendelkező hajók gyorsabban lépnek a sikló üzemmódba.
A vitorlázó maximális sebességét a meghajtó teljesítmény és a légellenállás korlátozza. Ez a sebesség növekedésével tovább nő, és végül ahhoz vezet, hogy a hajótest felemelkedik. A hajó elveszíti a kapcsolatot a vízzel, amit mindenképpen el kell kerülni.
A hangsebesség áttörése
A hajtómű átmenete a siklásra összehasonlítható egy repülőgép hangsebesség áttörésével. A hajón a far a saját orrvizét megelőzi. Hasonló a helyzet a repülőgépnél is. A repülés során áttöri a saját maga által keltett hanghullámot.
A keverék a kiszorítóból és a csúszóból
Ezen kívül ott vannak a félcsúszók törzsei is. A félcsúszók képesek „felhajtani” a hajóorrukra, és részben meg is előzni azt. Így a törzsvitesse 2-2,5-szörösének megfelelően magasabb sebességeket érhetnek el.
Azonban nem tudnak teljesen csúszó üzemmódra váltani. A félcsúszótörzsek koncepciójának lényege, hogy azonos energiafelhasználás mellett magasabb sebességek érhetők el.
Gyorsabb, mint amit a rendőrség megenged
A legfrissebb világrekord a leggyorsabb elektromos hajó számára 142,6 km/h. A sebességet egy külön erre átalakított hajóval egy tesztpályán érték el. De már sorozatgyártású elektromos hajókat is gyártanak, amelyek majdnem 50 csomót, azaz 92,6 km/h-t elérhetnek.
Ahogy látja, elektromos motorral is gyorsabban lehet haladni, mint amit a rendőrség megenged. Hosszabb hajóutakhoz azonban mérsékelt sebességet ajánlunk. Emellett természetesen érvényesek a vízterületeken a sebességkorlátozások, amelyeket természetesen ajánlott betartani.
áramfogyasztás
A sebesség megduplázásához körülbelül nyolcszoros teljesítmény szükséges. Ezért különösen elektromotorok esetén érdemes figyelni a gazdaságos sebességre, hogy hosszabb üzemidőt érjünk el. Ez általában még a sebességkorlátozás felett is van.
A test formájától függően
A villamosenergia-fogyasztás többek között a test formájától függ. Megkülönböztetünk elmerülő, félcsúszó és csúszó üzemmódot. Elmerülő üzemmódban a legkevesebb áramra van szükség. A házhajóknál itt már önállóan is lehet közlekedni.
Példa a számításhoz
0,5 kW tonnánként a hajó súlyához gyakran elegendő ahhoz, hogy a hajót a vízvonal sebességének 70%-ára emelje. Körülbelül a vízvonal sebességének 80%-áig a villamosenergia-igény viszonylag alacsony. Ezen túlmenően a fogyasztás jelentősen nő.
Exponenciális fogyasztás
Ha a gázkart a törzsvitesseget 80% fölé állítja, a hajója csak csekély mértékben gyorsul, de exponenciálisan több áramot fogyaszt. Ha van egy siklóhajója, akkor vagy állóhajózással, vagy siklóhajózással kellene haladnia. A fél-siklózás nagyon gazdaságtalan.
Számítás
Mit jelent az exponenciális? A sebesség megduplázásához a harmadik hatvány szükséges. Számítás: 2x2x2 = 8. Ahhoz, hogy 10 km/h-ról 20 km/h-ra gyorsuljunk, 8-szor annyi energia szükséges.
A elv a belső égésű motoroknál és az elektromotoroknál egyaránt ugyanaz, ezért a belső égésű motor esetében elegendő üzemanyagra, az E-motor esetében pedig egy megfelelően nagy akkumulátorra kell figyelni.
Mi történik félig sikláskor?
Ha a hajója nem alkalmas a siklásra, vagy a motor teljesítménye nem elegendő, nem tudja legyőzni a hajóorr hullámát, és az előre tolja azt. A hajó előtt egy magas hajóorr hullám tornyosul, és nagy ellenállást jelent. Ekkor nagyon sok energia vész el, és a hajója csak alig gyorsul.
Áramfogyasztás félvezetők esetén
Az áramfogyasztás is jelentősen megnő, és a hatótávolság/utazási idő drámaian csökken. Ezenkívül a motor és az akkumulátorrendszer is erősen megterhelődik. Ez korlátozhatja a tartósságot. Ezenkívül egy nagy hullámmal zavarhatja a többi hajós és vízisportoló munkáját, és károsíthatja a partvédelmet.
Utazási idő és kapacitás
A maximális utazási idő a akkumulátor kapacitásától függ. Minél tovább szeretne utazni, annál több energiára van szüksége. Üres akkumulátorral csak más hajóktól tudja magát a következő kikötőbe vontatni.
Ha saját tapasztalatból szeretnék beszélni: a legtöbb hajótulajdonos nagyon segítőkész és szívesen segít. Biztonsági okokból egy hosszú kötél a fedélzeten nem árt. Azonban először is kell, hogy legyen egy hajó a közelben. Ezért: Jobb a túl sok kapacitás, mint a túl kevés.
A kapacitás kiszámítása
Az utazási idő a vezetési stílusától függ! A maximális fogyasztáshoz szorozza meg a motor teljesítményét az utazási idővel. 4 kW és 2 óra utazás esetén 8 kWh kapacitású akkumulátorral kell rendelkeznie.
Figyelem: Általában nem teljes erővel halad át a tavon. Normál esetben gazdaságos sebességgel halad. (Itt is: a kivételek megerősítik a szabályt)
Gazdasági sebesség
Mi a gazdasági sebesség? Ez hatékonyabb és energiatakarékosabb. Körülbelül a maximális sebesség 70%-a. A sebesség általában még így is jelentősen gyorsabb, mint amit a legtöbb vízi úton és víztesten Németországban megengednek.
Meddig működik az elektromos csónakmotorom
Gyakran egy ~8 órás napi kirándulás során nem merül le teljesen az akkumulátor. Általában a túra alatt horgonyoznak, hogy napozzanak vagy fürödjenek. Tehát mindig vegye figyelembe a maximális üzemidőt. Az akkumulátor itt a legfontosabb.
Hatékony kapacitás
Mindig a hatékony kapacitást számoljuk a számítás során. Ez az az energia, amely ténylegesen kivehető az akkumulátorrendszerből. Az üzemidő megadásakor ezért javasoljuk, hogy egy kis biztonsággal tervezzünk.
A bemeneteinkben kiszámítjuk Önnek a szükséges kapacitást.
Optimális útvonaltervezés
Főleg egy hosszabb túra során így nem érheti kellemetlen meglepetés. Egy további tipp: Hasznos, ha a tervezett útvonalakat kikötők vagy áramellátással rendelkező helyek mentén alakítja ki. Természetesen hatalmas különbség van aközött, hogy a hajójával kényelmesen és lazán, vagy viszonylag gyorsan szeretne haladni.
Ezenkívül hatással van arra, hogy Ön elmozdulásos üzemmódban hajózik-e, vagy van-e olyan hajója, amellyel sikló üzemmódot érhet el és szeretne elérni. Elsősorban ez egyénileg a hajójától függ, különösen a hajótest formájától, de másodsorban a motor teljesítménye is nagyon nagy szerepet játszik.
Ha a hajójának nincs elegendő motor teljesítménye, akkor nem tud sikló üzemmódot elérni. A szükséges teljesítmény sokkal magasabb, mint ami a normál elmozdulásos üzemmódhoz és a jó manőverezhetőséghez szükséges.
Elektromos segédmotor
Ahelyett, hogy egy tiszta meghajtómotort használnának a fedélzeten, sokan elektromos motort használnak rövid távokra és gazdaságos vezetés esetén.
Ha tehát az elektromos meghajtót csak segédmotorral használja, kevesebb teljesítményre van szüksége. Ez gyakran igaz, ha csak a kikötőből szeretne kijutni, vagy általában csak rövid ideig van úton. Ilyenkor elegendő egy alacsonyabb teljesítményű motor, például körülbelül 1 kW tonnánként a hajó súlya alapján.
A megfelelő elektromotor előnyei a hajóhoz
Egy alacsonyabb teljesítményű motorral pénzt takaríthat meg, és még mindig megkaphatja a megfelelő elektromos meghajtót. Különösen vitorlás hajóknál lehet ez a helyzet, hogy a mólóról a tóra hajózzon. Ezt követően a szél viszi át a tavon. Szélcsendben mindig visszatérhet az E-motorhoz, és újra a kikötőbe hajózhat.
Hányszor használja az elektromotort?
Azt, hogy hányszor használja, befolyásolja, hogy milyen típusú akkumulátort ajánlunk Önnek. Gyakori használat esetén a lítium-ion akkumulátor a legmegfelelőbb típus. Ennek főként a tartóssága az oka. A lítium akkumulátorok lényegesen könnyebbek, ezért a siklóhajók számára a legjobb választás.
Kisebb és közepes méretű akkumulátorrendszerek esetén, valamint normál használati gyakoriság mellett általában AGM akkumulátorokat ajánlunk. Az AGM akkumulátorok lényegesen költséghatékonyabbak. Ezenkívül kisebb a súlyuk. A különböző akkumulátortípusok részletes összehasonlítását azonban a kézikönyv 3. fejezetében találja.
Előnyei a greenboatsolutions-szal
Szinte 600 különböző E-motort hasonlítanak össze.
Több mint 30 gyártó áttekintése.