Ön információt szeretne kapni a hajó akkumulátorairól. Megmagyarázzuk, mire kell figyelni az akkumulátoroknál és mi áll a technika mögött. Ebben a cikkben főként általános információkról van szó. A tanácsadóban speciális útmutatásokat talál a hajóakkumulátorok vásárlásához.
Akkumulátor telepítése hajón és kapcsolás
Akkumulátorrendszerének telepítésekor figyelembe kell vennie néhány alapvető dolgot. A legfontosabbak a gyártó adatai! Ha figyelembe veszi a következő 10 pontot, szinte semmi sem mehet rosszul!
Népszerű LiFePO4 akkumulátorok
A hajón lévő akkumulátor kapacitásának meghatározását egyébként a tanácsadónkban találja. Nézzen be hozzánk!
Akkumulátor rendszer felépítése kapcsolásokkal
Ajánljuk, hogy ha lehetséges, használjon akkumulátort. A kapcsolásoknak a telepítés magasabb költsége mellett további technikai hátrányai is vannak. A kapcsolás fontos feltétele a gyártó által megadott akkumulátor alkalmasság.
Ha akkumulátorokat kombinál, növelheti az akkumulátor rendszer feszültségét vagy kapacitását. Soros kapcsolás esetén a feszültség nő. Két azonos típusú, 12 Volt névleges feszültségű akkumulátort soros kapcsolásban 24 V-os akkumulátor rendszerre kombinálhat. Párhuzamos kapcsolás esetén a kapacitás megduplázódik 100 Ah / 12 V-ról 200 Ah / 12 V-ra.
A soros kapcsolás hátrányai
A több akkumulátorból álló soros kapcsolás csak annyira erős, mint a leggyengébb láncszeme. A különböző töltöttségi szintek csökkentik az akkumulátorrendszer kapacitását és élettartamát, amit egy kiegyenlítő megakadályoz. A töltők ezt nem tudják kompenzálni!
A párhuzamos kapcsolás hátrányai
Az egyes cellák meghibásodása az egész párhuzamos kapcsolást a cella haláláig károsíthatja. Az ok a magas kiegyenlítő áramok a akkumulátorok között. Itt is: Használjon biztosítékokat vagy balancereket, hogy egyetlen hibás akkumulátor cella ne károsítsa az összes többit az akkumulátor rendszerben.
Akkumulátor egyensúlyozó
A lítium akkumulátor esetében a cellák egyensúlyozását a BMS végzi, így a kis eltérések kiegyenlíthetők. A cella egyensúlyozás aktívan vagy passzívan történhet. Az aktív egyensúlyozók az energiát a magasabb töltésű cellákról az alacsonyabb töltésű cellákra továbbítják. A passzív egyensúlyozók ezzel szemben a töltés korlátozásaként működnek, így minden cella egyenlő mértékben van feltöltve.
Akkuk használati utasításai
Ezért ezeket az utasításokat a használat előtt feltétlenül el kell olvasnia:
Akkuk biztonsága
Nálunk kizárólag lítium-ion akkumulátorokat vagy VLRA akkumulátorokat talál. Mindkettő karbantartásmentes és szivárgásbiztos. Az akkumulátorok így helyfüggetlenül beépíthetők. Ezek az akkumulátorok más nyitott akkumulátor típusokkal vagy benzinnel összehasonlítva nagyon biztonságosak.
Mindig figyeljen a gyártó biztonsági utasításaira. A biztonsági kockázatok főként nem megfelelő kezelés vagy súlyos gondatlanság esetén lépnek fel. Ilyen lehet például a helytelen telepítés, helytelen töltés, erőszakos behatás, nyílt láng vagy rövidzárlat.
A helytelen telepítés vagy nem megfelelő töltővel történő töltés az E-motor és az akkumulátor károsodásához vezethet. A töltő túl magas áramai az akkumulátor felmelegedését és élettartamának csökkenését okozzák. Súlyos esetben ez tűz- vagy robbanásveszélyt jelenthet. Vásárláskor figyeljen a kompatibilis alkatrészekre, hogy elkerülje a bizonyos kockázatokat.
Akkumulátor ház
A ház védi az akkumulátor cellákat a környezeti hatásoktól, hajóknál a házaknak legalább fröccs- vagy vízállónak kell lenniük. Az akkumulátor házak standard anyaga az ABS műanyag, amely könnyű. Ez robusztus, időjárás- és öregedésálló, tehát optimálisan alkalmas. Néhány gyártó, különösen a magas kapacitású akkumulátor rendszerek esetében, rozsdamentes acél- vagy alumíniumötvözeteket használ.
Akkumulátorok, amelyeket nem elsősorban hajókhoz terveztek, gyakran nem rendelkeznek magas IP védettséggel. A napenergia tárolók a hajóakkumulátorokkal összehasonlítva sem különösebben por- sem vízállóak. Ha ezeket az akkumulátorokat használni szeretné, vízálló helyen kell őket beszerelni. Alternatív megoldásként használhat akkumulátor házat.
Akkumulátor-kezelő rendszer
Az akkumulátor-kezelő rendszer (BMS) védi a lítium akkumulátorokat a veszélyektől és a sérülésektől, valamint más biztonsági kockázatoktól. Ezért mindig ajánljuk BMS használatát lítium akkumulátorok esetén. A lítium-ion cellák különösen érzékenyek a túltöltésre és a mélykisülésre.
Akkuk károsodása és veszélyei
A gyártó által ajánlott feszültságtartomány elhagyásakor rövidzárlat és a cella megsemmisítése léphet fel. Egy másik fontos funkció a cellafeszültségek kiegyensúlyozása. A hőmérséklet-ellenőrzés és a terheléskorlátozás biztosítja, hogy a áram vészhelyzet esetén megszakadjon. Így az akkumulátor nem szenved kárt, és olyan veszélyek, mint a tűz vagy robbanás, megelőzhetők.
Melyik akkumulátort válassza?
Ezért figyeljen a legmodernebb lítiumtechnológia kiválasztásakor arra, hogy az akkumulátor BMS-sel védett legyen. A BMS nélküli lítium-ion akkumulátorok egyébként ritka kivételt képeznek. Külön felhívjuk a figyelmet a kivételekre.
Akkumulátor felügyelete és vezérlése
Fontos mutatók, amelyeket figyelni kell:
-
1.
Akkumulátor feszültsége (töltés és üzem)
-
2.
Akkumulátor töltöttségi állapota
-
3.
Akkumulátor hőmérséklete töltés közben
Akkumulátor töltöttségi állapota
Legtöbbször fontos, hogy le tudjuk olvasni az akkumulátor maradék kapacitását és biztonságban legyünk a maradék hatótávolsággal kapcsolatban. Gyakran egy LED-kijelző van felszerelve az elektromos külső motorra. Ez általában nem túl pontos, de általában elegendő. Egy akkumulátor-monitor valamivel pontosabban mutatja a töltöttségi állapotot.
Akkumulátor feszültsége
A feszültség a legfontosabb jellemző, mivel ezen keresztül lehet meghatározni a töltöttségi szintet. Sok kijelzőn közvetlenül a releváns töltöttségi szintet mutatják, nem pedig az akkumulátor feszültségét. Akkumulátor-monitoroknál vagy fedélzeti számítógépeknél a feszültség egy standard érték. Töltőknél az akkumulátor feszültsége töltés közben mindig megjelenik.
Töltési és kisütési áram
A töltési áramot a töltő vezérli. Sok töltő lehetőséget kínál a jelenlegi töltési áram megjelenítésére. A töltési áram és a töltési feszültség alapján a töltési teljesítmény is meghatározható (V*Ah = Wh). Minél magasabb a töltési áram, annál nagyobb teljesítmény érhető el a töltés során és a akkumulátor töltési sebességében.
Mindig ügyeljen arra, hogy az akkumulátor elviselje a töltési áramot. Ha nem, akkor kapacitásvesztéstől a akkumulátor megsemmisüléséig terjedő problémák léphetnek fel. Ugyanez vonatkozik a kisütési áramra is. A kisütési áram és a töltöttségi szint alapján a hátralévő üzemidő kiszámítható.
A hátralévő utazási idő megjelenítése
A hátralévő utazási idő viszonylag könnyen kiszámítható. Ha megméri a jelenlegi áramfogyasztást és ismeri az akkumulátor használható kapacitását, kiszámíthatja a hátralévő utazási időt. A hátralévő távolság a jelenlegi sebesség és a hátralévő utazási idő alapján is kiszámítható. Mivel mindkét érték nem mérhető közvetlenül, ezért nem is jelenik meg alapértelmezés szerint a motoros kijelzőkön és a fedélzeti számítógépeken.
Akkumulátor töltési hőmérséklete
Az egyik gyakran ellenőrzött mutató az akkumulátor töltési hőmérséklete. A hőmérséklet nem haladhatja meg a körülbelül 55 °C-ot, mert különben károsodhat. A veszély általában csak gyorstöltők vagy túl magas töltőáramok esetén áll fenn. Ezért mindig ajánlott egy megfelelő töltő használata.
Működési hőmérséklet
A működés közbeni akkumulátor hőmérséklete sem túl magas, sem túl alacsony nem lehet. Az ideális hőmérséklet 20° C. A túlhevülés elleni védelem nem számít alapfelszereltségnek az akkumulátoroknál. Amíg az akkumulátorát megfelelően használja és megfelelő töltőt használ, valószínűleg soha nem lesz releváns.
Akkumulátor tárolása és teleltetése
Hogyan tárolja vagy telelteti a legjobban az akkumulátort, az akkumulátor típusától függően kissé eltérő lehet. Az AGM, gél és lítium akkumulátorok általában a hajón telelhetők. A hideg hőmérsékletek nem ártanak nekik a kis önkisülés miatt. Csak -20 °C alatt szenvedhetnek kárt az akkumulátorok, mivel az elektrolitok idővel megfagyhatnak.
Ólomakkumulátorok tárolása és teleltetése
Az ólomakkumulátorokat (AGM- és gélakkumulátorokat) lehetőleg teljesen feltöltött állapotban kell tárolni. Az akkumulátorokat le kell választani, és ha lehetséges, egy karbantartó töltőhöz kell csatlakoztatni. Ha ez nem lehetséges, javasoljuk az akkumulátor töltöttségi szintjének ellenőrzését és szükség esetén a töltést. A legjobban a gyártó által ajánlott kisütési végfeszültséget érdemes figyelembe venni.
Lítium-akkumulátorok tárolása és teleltetése
A lítium-ion akkumulátorokat legjobban 50 – 75 % töltöttségi szinten kell tárolni. A lítium-ion akkumulátorokat is le kell választani, de semmiképpen sem szabad őket fenntartó töltésre csatlakoztatni. A nagyon alacsony önkisülés miatt az akkumulátornak ki kell bírnia a teljes telet. Azonban néhány hónap elteltével ellenőrizheti az akkumulátor töltöttségi szintjét, hogy elkerülje a mélykisülést.
Töltő akkumulátor csónak
Akkumulátor-töltők a töltési eljárások, a feszültségtartomány és a töltési teljesítmény alapján különböznek. Elméletileg minden különböző töltési eljárás ugyanazt a célt szolgálja, és minden akkumulátortípushoz használható. Mivel ezek különböző tulajdonságokkal rendelkeznek, nem minden töltési eljárás ideális minden akkumulátortípushoz. Különösen kockázatos a túl magas töltési teljesítmény, ami a akkumulátor hőmérsékletének jelentős emelkedéséhez vezethet.
Mindig egy kompatibilis töltő az akkumulátorhoz!
Ezért csak kompatibilis töltőket ajánlunk az akkumulátorrendszeréhez. Így sokáig élvezheti az akkumulátorát! Szeretné feltölteni az akkumulátorát a hajón, de nem tudja, hogyan? Az akkumulátor kapacitásának meghatározását egyébként a tanácsadónkban találja.
Előnyei a greenboatsolutions-szal
Szinte 600 különböző E-motort hasonlítanak össze.
Több mint 30 gyártó áttekintése.